Leena Rantamäki - 2009: Czech University in Prague, Tsekin tasavalta

Aika
01.07.2009 - 31.12.2009
Vaihto-ohjelma

Opiskelu Tsekissä, Czech University in Praguessa syyslukukauden 2009.

Hakuprosessi

Olin päättänyt lähteä vaihtoon jo aloittaessani opiskelun TTY:llä. Vaihtokohteen päättäminen aiheutti sitten hiukan enemmän päänvaivaa. Olin jo kauan tuumannut lähteväni Unkariin, Budapestiin, mutta haun lähestyessä aloin epäröidä. Täyttäessäni hakupapereita viimeisenä mahdollisena iltana, päätin kuitenkin laittaa Prahan ykkösvaihtoehdoksi. Prahan valitsin edullisen hintatason ja hyvän sijainnin takia. Myös maukkaat oluet houkuttelivat suuresti. Lisäksi olin kuullut monilta ystäviltäni ja tutuiltani, että Praha on viihtyisä ja kaunis kaupunki.

Itse hakuprosessi oli mielestäni helppo, mutta aiheutti hiukan paniikkia, koska jätin asiat viime tinkaan. Lisäksi papereiden täyttäminen on aikaa vievää ja siksi suosittelenkin hoitamaan hakuasiat ajoissa. Hyvät hakuohjeet löytyvät POP:ista ja apua voi käydä kysymässä myös KV-toimistosta.

Tiedon vaihtopaikasta sain helmikuussa, jonka jälkeen lähetin tarvittavat paperit KV-toimistoon ja Prahaan. Vaadittuja papereita olivat mm. kielitodistus, CV, opintosuunnitelma ja kurssivalinnat. Ensimmäisen kerran postia Prahasta sain huhtikuun lopussa, jolloin vaihtopaikka varmistui ja sain tietoa koulusta ja asuntolasta ym.

Huhtikuussa sain myös kuulla mahdollisuudesta osallistua EILC:n järjestämälle kielikurssille, joka alkaisi kuukautta ennen varsinaisen lukukauden alkua. Hain kyseiselle kielikurssille, koska olin kuullut siitä paljon hyvää. Kielikurssille haku ei aiheuttanut sen enempää päänvaivaa kuin muutkaan hakutoimet. Paikka kielikurssilla varmistui kesäkuun puolessa välissä.

Ennen vaihtoon lähtöä

Kesä meni töitä tehdessä, enkä oikein ajatellut koko vaihtoon lähtöä. Lentoliput tosin ostin heti kielikurssipaikan varmistuttua. Ostin menopaluu lipun, sillä tiesin jo kotiin paluun ajankohdan. Halusin tulla Suomeen takaisin jouluksi ja aloittaa opiskelut kotona heti kolmannen periodin alussa tammikuussa. Olin lukenut edellisistä vaihtoraporteista, että tentit voi tehdä ennen varsinaista tenttiperiodia jos siitä sopii professorien kanssa.

EILC-kielikurssin järjestäjät hoitivat kaikille tutorit, joilta pystyimme kysymään mieltä askarruttavia kysymyksiä. Oma tutorini otti minuun yhteyttä sähköpostitse vähän ennen lähtöäni ja sovimme hänen tulevan vastaan minua lentokentälle.
Pakkaamisen aloitin vasta edellisenä iltana ja aamulla sitten mietitytti, että mahtoiko jotakin todella tärkeää unohtua. Mukaani otin ainoastaan pienehkön rinkan, sillä en halunnut raahata mukanani äärettömän paljon tavaraa. Ajattelin, että jos tarvitsen jotakin, ostan sen sitten paikan päältä. Tämä osoittautuikin hyväksi ratkaisuksi, sillä pystyin itse kantamaan omat tavarani ja liikkuminen oli helppoa.

Omien kokemuksien mukaan vaihtoon on hyvä ottaa mukaan tietokone, paljon passikuvia(kyllä niitä saa paikan päältäkin, mutta niitä tarvitaan jo alussa aika monta), paikallista valuuttaa(joudut ostamaan jo lentokentältä bussilipun), kamera, reppu/laukku sekä hyvät kengät, sillä käveltyä tulee todella paljon.

Ensitunnelmat

Ensimmäisen kerran vaihtoon lähtö jännitti minua vasta lentokoneessa. Onneksi minua oli vastassa tutorini, joka auttoi minua ostamaan bussilipun ja saattoi hostelliin. Hostellissa asuivat kaikki kielikurssille osallistuneet vaihtarit. Asuimme hostellissa kahden ja kolmen hengen huoneissa. Varsinainen kielikurssi alkoi maanantaina 10.8, mutta saavuin Prahaan jo lauantaina 8.8. Vietin ensimmäisen viikonlopun tutorini ja ranskalaisen kämppikseni kanssa, sillä suurin osa kielikurssilaisista saapui hostelliin vasta sunnuntai-iltana. Kiertelimme Prahan linnaa ja muita nähtävyyksiä. Prahassa oli todella kuuma elokuussa!

Kielikurssi

Kielikurssi oli parasta aikaa koko vaihdossa oloni aikana. Kurssiaika oli toki erittäin hetkistä ja ns. luppoaikaa ei juuri ollut, mutta hauskaa sitäkin enemmän. Kielikurssilla oli noin 45 osallistujaa ympäri Eurooppa ja henki kurssilaisten välillä oli mahtava. Olin monien kielikurssilaisten kanssa tekemisissä myös kurssin jälkeen.

Kielikurssilla opiskelimme tšekinkieltä joka arkipäivä kello yhdeksästä alkaen. Oppitunteja oli neljä joka päivä ja sen takia jokainen oppi vähän tšekkiä pakostikin. Kurssi kesti neljä viikkoa ja koostui neljästä välitentistä ja loppukokeesta. Nämä välitestit motivoivat opiskelemaan hiukan enemmän, mutta kaiken kaikkiaan opiskelu oli aika leppoista. Tietääkseni kukaan kurssilainen ei reputtanut kurssia.

Tšekinkielen opiskelun lisäksi meille oli järjestetty paljon oheisohjelmaa; teimme retkiä ympäri Tšekkiä, kävimme köysikiipeilemässä, olimme veneretkellä Vltavalla ym. Ja jos vapaa-aikaa oli, joku kurssilainen keksi kyllä toimintaa koko porukalle. Kurssin aikana kertyikin paljon univelkaa aamuyöhön venyneiden pubi-iltojen ja aikaisten aamuherätyksien takia.

Orientaatioviikko

Kielikurssin päätyttyä meillä oli viikon loma ennen varsinaisen orientaatioviikon alkua. Monet vaihtarit itseni mukaan lukien käyttivät tämän ajan matkustaen. Vierailin Budapestissä ja Wienissä. Ylimääräiset tavarani jätin kielikurssilla tapaamieni kaverien vuokraamaan asuntoon, jotta reissaaminen oli mahdollisimman vaivatonta. Molemmat kaupungit olivat vierailemisen arvoisia paikkoja ja nähtävää riitti.

Viikon reissaamisen jälkeen palasin takaisin Prahaan. Muutin Petrinin kukkulan päällä sijaitsevaan Strahovin asuntolaan. Onnekseni minut majoitettiin block 8:n, sillä ainoastaan se on remontoitu. Asunnossa oli kaksi makuuhuonetta, pieni keittiönurkkaus, vessa ja suihku. Makuuhuoneisiin majoitettiin kaksi henkilöä, eli jokaisessa asunnossa eli neljä vaihtaria. Kämppikseni sain kaksi meksikolaista poikaa ja suomalaisen tytön. Aluksi olin hieman pettynyt suomalaisesta kämppiksestä, sillä päämääräni oli oppia mahdollisimman paljon englantia. Huomasin kämppikseni olevan kuitenkin huipputyyppi ja hänen kanssaan oli mukava turista vaihtoelämyksistä ja kulttuurien eriäväisyyksistä omalla äidinkielellä. Huomasimme, että kansallisuuksia ei juuri ollut sekoitettu eri asuntoihin. Saimme kuulla, että tällä toimenpiteellä pyrittiin estämään mahdollisia konflikteja, tavat kun voivat olla hyvinkin erilaisia eri maissa. Mielestäni tämä on kuitenkin sääli, sillä vaihtoon lähdetään juuri tutustumaan erilaisiin ihmisiin ja kulttuureihin. Yleisesti ottaen vaihtarit ovat hyvin avarakatseisia.
Orientaatioviikolla valitsimme kurssit. Valitseminen ja kursseille rekisteröityminen oli tehty aika hankalaksi ainakin rakennustekniikan laitoksella. Sadalle vaihto-oppilaalle oli tulostettu kaksi kurssilistaa, jotka sitten kiersivät henkilöltä toiselle. Kurssien valinnan jälkeen piti metsästää paperi, josta selvisi koska kyseisten kurssien luennot pidetään. Jos kursseja meni päällekkäin, piti kurssilista metsästää uudelleen ja tämän jälkeen tarkastaa luentoajankohta. Tämä vei erittäin paljon aikaa. Valitut kurssit tuli kirjata keltaiseen kurssivihkoon, joka oli varustettu omalla valokuvalla ja allekirjoituksella. Tämä vihko luovutettiin laitoksen sihteerille, joka taas kirjasi valinnat tietokoneelle. Toimenpiteestä huolimatta minut oli jätetty kirjaamatta yhdelle kurssille, jonka sitten myöhemmin jätin suorittamatta. Kurssille ”jälkikäteen” ilmoittautuminen oli niin kovin hankalaa, enkä jaksanut nähdä vaivaa.

Opiskelu

Opiskelu oli aika leppoista ja opettajat olivat pääsääntöisesti rentoja. Toki olin tarkoituksella valinnut kevyitä kursseja, sillä en halunnut kuluttaa vaihtoaikaani pelkästään opiskeluun. Suurimmaksi osaksi kurssieni opettajat olivat mukavia ja osasivat hyvin englantia. Ehkä minulla kävi tuuri, sillä kuulin myös lähes englantia taitamattomista opettajista.

Suoritin ainoastaan vaadittavat 15 opintopistettä. Suorittamani kurssit:

Czech language course 1, 3 op.
Kielikurssilla suorittamani kurssi.
Czech language course 2, 2 op.
Jatkoin tšekinkielen opiskelua vielä kielikurssin jälkeen. Kurssi oli rennompi kuin ensimmäinen. Kurssilla ei ollut tenttiä.
Czech culture course, 2 op.
Kurssilla oli eri luennoitsijoita, jotka kertoivat Tšekin kulttuuria. Kävimme myös erilaisissa näyttelyissä ja jääkiekkopelissä. Kurssin läpäisyvaatimuksena oli luennoille osallistuminen ja esseen kirjoittaminen omista kokemuksista Tšekissä.
Communication Skills, 2 op.
Luennoilla opeteltiin kommunikoinnin saloja. Kaikkien piti pitää puhe valitsemastaan aiheesta. Ei tenttiä.
Development of Architecture, 3 op.
Kiertelimme Prahan keskustassa katsellen erilaisia rakennuksia. Luennoitsija kertoi rakennusten historiasta ja tyylistä. Kurssilla piti kirjoittaa essee valitsemastaan rakennuksesta, joka sijaitsi Prahassa. Ei tenttiä.
Environmental Engineering, 3 op.
Ainoastaan tällä kurssilla oli lopputentti, joka sisälsi kysymyksiä kurssilla käydyistä asioista.

Matkustelu

Näin jälkikäteen ajateltuna minun olisi pitänyt matkustella enemmän. Aika kuitenkin kului yllättävän nopeasti ja pian sitä huomasi, että on Suomeen paluun aika. Ehdin kuitenkin käydä vaihtarijärjestön järjestämällä kolmen päivän retkellä Puolan Krakovassa. Matkat taitoimme junalla. Karakova on oikein kaunis kaupunki ja olen suunnitellut meneväni sinne uudelleen paremmalla ajalla, jotta ehdin tutustua kaupunkiin paremmin. Meille oli järjestetty erilaisia retkiä ja ohjelmaa, joten itse kaupunki jäi hieman vieraaksi. Vierailimme suolakaivoksella ja Auschwitzissa. Yhtenä iltana söimme perinteisessä puolalaisessa tavernassa, jossa meille oli järjestetty erilaisia esityksiä ja leikkimielisiä kilpailuja. Meille järjestettiin myös pizzailtamat toisena iltana pubissa, joka oli varattu ainoastaan meille. Söimme laatikoista pizzaa ja kuuntelimme musiikkia.

Kävimme kämppikseni kanssa myös Roomassa. Matkan varasimme viittä päivää ennen lähtöä. Buukkasimme myös hostellin etukäteen. Hostelli osoittautui harmiksemme huonolaatuiseksi paikaksi. Lisäksi matkaa varjosti molempien flunssa, jonka saimme huoneiden kovan vedon takia. Muuten Rooma oli kaunis kaupunki ja nähtävää oli paljon. Italialainen jäätelö on taivaallista. Taisimme syödä sitä joka päivä.
Lisäksi matkustelin Tšekin sisällä. Tšekissä on monta viihtyisää kaupunkia. Tosin pienemmissä kaupungeissa ei välttämättä osata englantia ja silloin onkin hyödyksi jos osaa hieman tšekkiä. Myös saksalla selviää yllättävän monessa paikassa.

Vapaa-aika

Vapaa-aikaa oli paljon, sillä opiskeluni eivät vaatineet paljoa aikaa. Yksi jokapäiväisistä rituaaleista oli ruokapaikan etsiminen. Melkein joka päivä menimme pubiin tai ravintolaan syömään, sillä kämpillä kokkaaminen ei juuri kiinnostanut pienen keittiön ja edullisten ravintolaruokien takia. Maittava ateria pubissa ja pari olutta kyytipoikana maksoi noin 5-8 euroa. Toki raskas arki vaati veronsa, sillä lisää lihaa ruhooni kertyi vaihtoaikana noin viisi kiloa.

Kerran viikossa vaihtarijärjestö järjesti maaesittelypippalot. Pippaloissa esiintyi jokaisella kerralla noin kolme maata. Lukukauden lopussa äänestettiin paras maaesittely ja maan edustajat palkittiin. Esitykset olivat yleensä hyvin tehtyjä ja niissä tarjoiltiin kunkin maan ruokia ja juomia. Joka viikko oli yleensä muitakin Erasmus-pippaloita ja niistä tiedotettiin sähköpostin tai Facebookin välityksellä. Erilaisia juhlia olisi ollut vaikka joka päivä jos niihin vain olisi jaksanut mennä.

Prahassa huomasin, että oli aika myös sivistää hieman itseä. Kävin muutaman kerran oopperassa, baletissa, konsertissa ja erilaisissa näyttelyissä. Liput kyseisiin tapahtumiin olivat erittäin halpoja. Joutsen lampi -baletti esitykseen sain lipun 1,3 eurolla. Toki paikat olivat viimeisellä rivillä, mutta esitys oli huippuluokkaa ja näimme ihan hyvin lavalle. Näiden korkeakulttuuritapahtumien takia mukaan kannattaakin ottaa hieman siistimpää vaatetta.

Shoppailua en oikeastaan harrastanut, sillä päässäni oli koko ajan ajatus, että joutuisin kantamaan tavarat vielä kotiin Suomeen. Lisäksi vaatteet olivat samanhintaisia ja jopa kalliimpia kuin Suomessa. Ostin ainoastaan talvivaatteita, koska lähtiessäni reissuun minulla oli mukana vain kesävaatteita. Prahassa tarvitaan lämpimiä vaatteita, sillä asuntolassa laitetaan lämmöt päälle vasta hyvin myöhään.

Loppusanat

Mielestäni jokaisen tulisi lähteä vaihtoon ja elää vieraassa kulttuurissa. Vaihtokohteella ei ole väliä, sillä pääasiassa aikaa vietetään muiden vaihtareiden kanssa ja tutustutaan muihin kulttuureihin. Toisaalta Praha on loistava kohde, sillä kaupunki on kaunis ja tekemistä löytyy kaikille. Lisäksi eläminen on edullista ja erilaisia tapahtumia on runsaasti.