Niina Laasonen - 2011: University Sains Malaysia, Malesia

Matkakertomuksen tiedot

Opiskelija
Niina Laasonen
Koulu
Tampereen teknillinen yliopisto
Matkakohde
University Sains Malaysia, Malesia
Aika
20.12.2010 - 06.05.2011
Vaihto-ohjelma


Alkuvalmistelut

Hain vaihtoon kansainvälisen insinöörihaun GE 4 / ASE 3 kautta. Hakemukset (hakemuslomake, suositus professorilta, opintorekisteriote, kielitodistus ja motivaatiokirje) piti palauttaa TTY:n KV-toimistoon lokakuun loppuun mennessä. Kuulin KV-koordinaattorilta, että haun kanssa oli edellisvuonna ollut hieman vaikeuksia, joten ravasin tämän jälkeen KV-toimistossa melkein kerran viikossa, ja marraskuun alussa sain tietää tulleeni hyväksytyksi. Hyväksymiskirje tuli postitse suoraan kotiosoitteeseeni. Tämän jälkeen Malesiaan piti täyttää vielä yliopiston oma hakulomake ja liitteiksi taas opintorekisteriote, 5 passikuvaa, 3 kopiota passin joka sivusta, terveystodistus, vakuutustodistus, kielitodistus, suositus opintoneuvojalta sekä lyhyt motivaatiokirje.

Paperisodan jälkeen ostin lentolipun Hong kongiin Kilroyn kautta, ja sieltä jatkolennon Penangille Air Asialla. Ehdin myös hyvin ottamaan tarvittavat rokotukset, joista hepatiitti B ja japanin aivokuume olivat kiireellisimmät, sillä molempiin tarvittiin 2 pistosta, jotka otetaan n. kuukauden välein. Hepatiitti B:n viimeisen rokotteen otin USM:n yliopiston kampuksella. Lisäksi otin lavantautirokotteen jo Suomessa, sillä hepatiitti A –rokote minulla oli jo. Asunnon hankkiminen kävi minun kohdallani varsin kivuttomasti, sillä löysin TTY:n KV-koordinaattorin avulla yliopistomme 2 muuta vaihtaria, ja heillä oli vielä yksi paikka vapaana kolmiossaan.

Ensimmäiset päivät ja orientaatioviikko

Ensimmäisen kosketuksen USM:ään sain jo Penangin kansainvälisellä lentokentällä, kun kaksi buddya hakivat minut kentältä klo 23 aikaan perjantai-iltana 17.12. Heti seuraavana päivänä toinen heistä tuli hakemaan minua ja kämppiksiäni kampukselle, josta ostimme Malesian prepaid-liittymät sekä passeista otettiin kopiot.

Orientaatioviikon maanantai (20.12.) alkoi noin puolen tunnin kävelyllä, kun kuljettiin toiselle puolelle kampusta isoon kokoontumistilaan. Vaihtareita oli tänä keväänä noin 70, joista n. 20 oli Suomesta! Olin kuullut jo etukäteen, että suomalaisia voi olla paljon, mutta silti määrä yllätti. Myös Kanadasta oli noin 20 vaihtaria, mutta muut maat olivat hieman hillitymmin edustettuina. Ihmisiä oli tullut kuitenkin ympäri Eurooppaa (Hollanti, Saksa, Belgia, Sveitsi) ja Aasiaa (Japani, Kiina, Brunei, Thaimaa, Kambodza). Myös Yhdysvallat ja Meksiko olivat edustettuina.

Ensimmäisenä päivänä nähtiin perinteistä malesialaista tanssia, opeteltiin perussanoja malesian omasta kielestä bahasa malaysiasta sekä leikittiin tutustumisleikkejä. Lisäksi maksettiin viisumi ja student card -maksut ja valittiin kurssit. Viisumimaksua maksettaessa kannattaa selvittää, täytyykö suomalaisten maksaa erikseen viisumiin ”kuuluvaa” vakuutusmaksua vai ei – meiltä se meinattiin aluksi periä, mutta lopulta se kuitenkin palautettiin. Illalla kokoonnuttiin uudestaan yhteen isoon telttaan, jossa maisteltiin malesialaisia ruokia sekä opeteltiin vähän paikallisia tansseja.

Tiistaina oli Penang Tour, joka tehtiin bussilla ja kesti noin klo 10 am - 10 pm. Käytiin useammassa Buddha temppelissä, mm. katsomassa Sleeping Buddhaa, sekä rannalla ja night marketilla. Keskiviikkona saatiin paljon informaatiota viisumista sekä opiskeluun liittyvistä asioista, kuten kurssi- ja tentti-ilmoittautumisista. Lisäksi käytiin IT-tuessa laittamassa kampuksen langaton internet käyttökuntoon.
Torstaina meillä oli buddyen järjestämä Explore Race, jossa käveltiin ympäri kampusta jatehtiin erilaisia tehtäviä ryhmässä. Racen ideana oli tutustua kampukseen sekä malesialaiseen kulttuuriin. Päivän lopuksi piti luovuttaa passi 3-4 viikoksi yliopistolle opiskelijaviisumia varten. Passin luovutuksestakin on kuitenkin mahdollista neuvotella, sillä itse luovutin oman passini vasta mid-term breakin jälkeen helmikuussa.

Kurssit

Kurssien valitseminen orientaatioviikon ensimmäisenä päivänä oli hieman sekavaa puuhaa, ja kursseista oli vaikea saada kunnollista informaatiota.

Lopulta sain valituksi itselleni seuraavat kurssit:

International business (3 units = 4 op)
Kurssilla käsiteltiin kansainvälisiin markkinoihin ja markkinoiden kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia tapoja laajentua kansainvälisille markkinoille. Kurssiin kuului 2 tunnin luentojen lisäksi viikkoharjoitukset, joissa esitettiin neljän hengen ryhmissä ratkaisu yhteen oppikirjan case -kohtaan. Esityksen lisäksi kurssiin kuului toinen kirjallinen ryhmätyö, jossa mietittiin omavalintaisen kansainvälisen yrityksen valitseman strategian tehokkuutta. Kurssiin kuului myös monivalintakoe lukukauden puolivälissä sekä lopputentti.

Societies and cultures of the Nusantara (4 units = 5 op)
Kurssilla käsiteltiin kaakkois-Aasian kulttuureja ja elintapoja. Kurssilla käsiteltiin kaakkois-Aasian eri maiden elintapoja ja elinolosuhteita, kuten eri heimojen kulttuureita ja erilaisia viljelystapoja. Kurssityötä varten piti valita jokin heimo/ihmisryhmä kaakkois-Aasiassa ja tutustua heidän kulttuuriinsa tai vapaavalintaiseen aiheeseen blogin muodossa. Lisäksi kurssiin kuului lopputentti.

Crime and criminal behaviour (4 units = 5 op)
Kurssilla käsiteltiin erilaisia teorioita rikosten selittämiseksi ja keinoja niiden ehkäisemiseksi. Kurssityönä oli n. 10 sivuinen essee vapaavalintaisesta rikoksiin tai rikollisuuteen liittyvästä aiheesta. Valitsin aiheekseni jätteiden laittoman hävittämisen, jolloin pääsin tutustumaan omaa aluettani sivuaviin rikoksiin ja näin hyödyntämään kurssia enemmän myös muiden opintojeni kannalta. Lopputentin lisäksi kurssiin kuului myös monivalintakoe, joka järjestettiin noin lukukauden puolivälissä.
Malaysian studies (4 units = 5 op)

Kurssilla tutustuttiin malesialaiseen kulttuuriin sekä Malesian hallintojärjestelmään ja politiikkaan. Kurssityönä kirjoitettiin noin 10 sivuinen essee, jossa vertailtiin Malesiaa ja kotimaata vapaavalintaisesta näkökulmasta. Omassa työssäni vertailin Suomen ja Malesian jätehuollon eroja, mikä oli mielenkiintoista, sillä eroja maiden välillä oli paljon. Lisäksi kurssiin kuului lukukauden puolivälissä pidetty monivalintakoe sekä lopputentti.

Kaikilla kursseilla oli 70 % läsnäolopakko, mikä tarkoitti käytännössä sitä, että kolmelta kerralta sai olla pois koko lukukauden aikana. Kannattaa myös huomata, että tenttiaikataulut varmistuvat vasta noin kolme viikkoa tenttiviikkoa ennen, joten sitä ennen tenttiviikoille ei kannata suunnitella mitään tekemistä. Keväällä 2011 lukukausi alkoi 27.12. ja viimeinen virallinen tenttipäivä oli 6.5.

Luennot olivat mielestäni interaktiivisempia kuin TTY:n luennot, sillä luennoitsijat kyselivät oppilaiden mielipiteitä ja yrittivät saada heitä aktiivisesti mukaan keskusteluun. Lisäksi kahdella kurssilla käsiteltiin ainoastaan Kaakkois-Aasiaa ja Malesiaa, mikä antoi alueesta paremman kuvan ja auttoi ymmärtämään paikallista kulttuuria ja ihmisiä paremmin.

Muuta

Kulttuurillisesti Malesia on varsin erilainen kuin Suomi. Ihmiset kävelevät puolet hitaammin ja islam näkyy kaikkialla, jopa kampuksella. Aivan kampuksen pääsisäänkäynnin vieressä on suuri moskeija, josta raikuu rukouskutsu useamman kerran päivässä. Luentojen välissä on rukous-/ruokatauko klo 13 – 14, jolloin myös kaikki toimistot ovat kiinni. Myöskään klo 19-20 välillä ei tapahdu mitään, sillä silloin on rukousaika. Ensimmäisinä öinä SunnyVillessä heräsikin rukouskutsuun, joka tuli noin klo 6 aikaan aamusta. E-parkin vieressä on ilmeisesti kovaääniset, joista rukouskutsu kuuluu SunnyVilleen asti.

Erot eivät kuitenkaan rajoitu pelkästään uskontoon, vaan näkyvät jokapäiväisissä toiminnoissa: esimerkiksi vesi piti hakea alakerran vesiautomaatista, sillä kraanavesi ei missään päin Kaakkois-Aasiaa ole juotavaa. Lisäksi vesi- ja jätehuoltotekniikassa erot Suomeen olivat valtavat, sillä esimerkiksi jätteiden lajittelu oli lähes olematonta.
Malesia on hyvin byrokraattinen valtio, ja se näkyy myös opiskelussa. Byrokratian laajuutta kuvannee hyvin se, että passin numeron oppi ulkoa jo heti ensimmäisenä päivänä, sillä se piti kirjoittaa useaan eri paperiin moneen eri kertaan. Myös tenttijärjestelyissä byrokratia tulee esille, sillä luennoitsijat eivät voi itse vaikuttaa tenttipäivämäärään, vaan tenttipäivät päättää Examination Unit. Korvaavan tentin järjestäminen on erittäin hankalaa, ja jos on tenttipäivänä kipeänä, joutuu hakemaan lääkärintodistuksen, jos ei halua kurssista hylättyä.

Buddyen järjestämästä ajanvietteestä So You Think You Can oli ehdottomasti paras. Tapahtuma koostui tanssi- ja musiikkiesityksistä, joihin sai itse osallistua. Tanssien koreografina toimi yksi buddyistä, ja valitsinkin tanssittavakseni bollywoodia sekä perinteisen malesialaisen tanssin. Lisäksi opettelin Kiinalaista uuttavuotta varten soittamaan kiinalaisia rumpuja. Tansseja ja rumpurytmejä opetellessa tutustuin paremmin myös muihin vaihto-oppilaisiin.

Ennen vaihtoa englannin puhuminen tuntui vieraalta, eikä kieli taipunut suussa niin hyvin kuin kirjoittaessa tai lukiessa. Kuitenkin jo ensimmäisten viikkojen jälkeen englannin puhuminen ei tuottanut enää vaikeuksia, ja lukukauden lopulla pystyin hoitamaan kaikki asiat englanniksi ilman epäilyjä omista kielitaidoistani. Kielitaidon lisäksi vaihdossa täytyy huolehtia asioista eri tavalla kuin Suomessa, mikä auttaa itsenäistymään ja luottamaan omiin kykyihinsä. Vaihdon aikana esille tulevat uudet ja oudot tilanteet lisäävät itsevarmuutta, kun huomaa, että hei –kyllähän mie tästäkin selviydyin!

Tampereella 30.06.2011

Niina Laasonen