Timo Myllynen - 2009: Asian Institute of Technology, Thaimaa

Matkakertomuksen tiedot

Opiskelija
Timo Myllynen
Koulu
Teknillinen korkeakoulu
Matkakohde
Asian Institute of Technology, Thaimaa
Aika
05.08.2009 - 20.12.2009
Vaihto-ohjelma


Yleistä

Ennen vaihto-opiskeluani olin matkustanut Thaimaassa ja muualla Aasiassa useamman kerran ja aina palannut Suomeen sillä mielellä, että aika jäi matkalla kesken. Itselleni olikin selvää, että lähden vaihto-opiskelemaan juuri Aasiaan.  Vaihtoehtoja Thaimaan lisäksi olivat myös Hong Kong ja Singapore, mutta lopulta Thaimaan hintataso, AIT-koulu, ilmasto sekä lähes täydelliset matkustusmahdollisuudet saivat minut valitsemaan juuri Bangkokin.

Järjestelyt Suomessa

Hakuprosessi kouluun oli helpompi kuin aluksi ajattelin, suurelta osin Maanmittausosaston joustavuuden ansiosta. Opintosuunnitelmien hyväksymiset, suosituskirjeet yms. pakolliset dokumentit hoituivat todella nopeasti. Mielestäni parempaa palvelua tuleva vaihto-opiskelija ei olisi voinut saada. Haun takaraja oli joulukuun puolivälissä ja TKK:n puoltava päätös tehtiin todella nopeasti: positiivinen sähköposti tavoitti minut ennen vuodenvaihdetta lomaillessani Krabilla. Tämän jälkeen oli vuorossa muutaman kuukauden odottelu vaihtokoulun lopullisesta hyväksynnästä. Tämän saatuani kävin hoitamassa viisumin, joka maksoi 120 euroa ja antoi rajattoman oikeuden oleskella ja saapua Thaimaahan vuoden sisällä. Suosittelenkin mahdollisimman kattavan viisumin hankkimista, sillä Thaimaassa asioiden hoitaminen pääsääntöisesti vie paljon aikaa. Matkavakuutuksen hankin Pohjolasta, josta se maksoi noin 85 euroa jokaiselta kolmen kuukauden ylittävältä kuukaudelta. Isoin järjestettävä asia vaihtoon liittyen oli asunnon vuokraaminen ja poismuutto. Näistä kuitenkin selvittiin ja lennolle ehdittiin.

Koulu

Vaihtokoulusta ei käytännössä tullut mitään infoa, jota olisi ennakkoon voinut selailla. Itse odottelin edes pientä vaihtarin opasta tjsp, mutta infoa ei vaihtareille lähetty ennakkoon eikä  sitä annettu edes paikan päällä. Kahtena ensimmäisenä päivänä koululla oli orientaatioluennot, mutta vaihtareita koskevia asioita ei niissä käyty läpi. Koimmekin muiden vaihtareiden kanssa nämä luennot erittäin turhiksi. Informaation puute oli aluksi hämmentävää, mutta kaiken tarvittavan sai selville.
Suurin kiinnostukseni aihe ennen paikalle saapumista oli tuleva asuminen. AIT:han sijaitsee noin 40 kilometrin päässä Bangkokin keskustasta (Siam Square). AIT:n kampus on erittäin vehreä ja laaja ja oppilaat majoittuvat lähes poikkeuksetta kampuksella. Tutkinto-opiskelijoilla vähintään yhden vuoden kampuksella asuminen on pakollinen osa tutkintoa. Kämppien hinnat ovat alhaiset, mutta niin on myös laatukin. Parhaimmat vaihtareille mahdolliset asumukset ovat ilmastoituja soluhuoneita jaetulla vessalla, huonoimmat vaihtoehdot ovat useamman henkilön kanssa jaettavia ilmastoimattomia huoneita. Ilmastoituja huoneita on vajaa 200, joka on hieman vähemmän kuin puolet vuosittaisista uusista opiskelijoista. Kämpät jaetaan opiskelijoille arvonnalla: arvan numero kertoo monentenako huoneistoaan pääsee valitsemaan.  Itse poimin arvan numero 37 ja kaverini numeron 3xx. Kaverini arpalipun valjettua pidimme muutaman minuutin aivoriihen, jonka tuloksena olimme hetkeä myöhemmin matkalla takaisin keskustaan. Päätimme, että vuokraamme asunnon keskustasta, mikä osoittautui loistavaksi valinnaksi!

AIT:n ja keskustan välillä pääsee liikkumaan joko taksilla (4-5e) tai minivaneilla (0,6e) joiden toinen päätepysäkki on aivan AIT:n vieressä ja toinen taas Bangkokin joukkoliikenteen kulmakiven, Skytrainin, pääteasemalla. Vuokrasimme asunnon kolmanneksi viimeisimmän Skytrain aseman välittömästä läheisyydestä, josta koulumatka hoitui siis, joko minivan/skytrain-yhdistelmällä, noin muutaman minuutin vuorovälin omaavilla busseilla tai taksilla. Asuntomme oli osa valtavaa 40-kerroksista kompleksia, josta löytyi muun muassa ostoskeskus. Edullisella hinnalla saimme mukavan asunnon, joka oli keskustassa ja josta koulumatka vei alle tunnin. Oivallisen sijainnin lisäksi ehdottomina plussapuolina olivat asunnon noin 40:n neliön terassi sekä suora hissiyhteys kuuluisaan pikaruokaravintolaan.      

Opinnot

AIT hyväksyi minut “Special studentiksi” hakemalleni Construction and Infrastructure Management –osastolle. Osaston professori, joka toimi samalla omana study advisorinani oli mielissään saadessaan oppilaan pohjoismaista. Sovimme hänen kanssaan, että vähintään puolet kursseistani  tulee olla oman osastoni kursseja ja yhden tai kahden kurssin voin valita niiden lisäksi muilta osastoilta.
Tämä sopi minulle hyvin, koska olin suunnitellut lukevani kaksia kurssia omalta osastoltani sekä yhden kurssin liikennetekniikan osastolta. Omalta osastoltani valitsin kurssit: Project Cost and Financial Management sekä Intergrated Project Planning and Controlling. Nämä kurssit antoivat laajat tiedot isojen rakennusprojektien hallinnasta ja rahoituksesta ja olinkin niihin erittäin tyytyväinen. Näiden lisäksi luin yhden kurssin Transportation Systems, Transportation Engineering –osastolta. Kurssi käsitteli liikennetekniikan perusteita laajalti. Kursseja kävin siis yhteensä  kolme, jokaisen ollessa 7,5 opintopisteen arvoinen. Näistä kursseista kaksi hyväksytin pääaineopintoihini ja yhden vapaavalintaisiin kursseihin TKK:lla. Kurssien kokonaisopintopistemäärä muodostui 24:ksi pyöristysten johdosta.

Opiskelu AIT:lla oli hyvin erilaista mitä TKK:lla. Luennot olivat ennemminkin lukiomaisia oppitunteja, joilla keskusteltiin paljon. Tentitkin olivat open-bookeja, eli hyvin erilaisia, joihin Suomessa on tottunut.  Luentopakkoa koululla ei ole, mutta luennoille osallistutaan käytännössä aina. Ryhmätöitä ja projekteja oli välillä todella paljon ja suomalaisuuteen tehokkuuteen ja täsmällisyyteen tottuneena työskenteleminen aasialaisten kanssa oli aluksi turhauttavaa. Yleistäen voikin sanoa, että aasialaisessa ja varsinkin thaimaalaisessa kulttuurissa ei ainakaan opiskelijoiden kesken pidetä kiinni siitä mistä sovitaan. Näin ollen ryhmätapaamisiin tuli harvoin kaikki ryhmänjäsenet paikalle ja nekin, jotka tulivat olivat välillä jättäneet sovitut asiat tekemättä. Ryhmätyöt opettivatkin paljon siitä kuinka eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa tulee toimia. Oppilaiden taso AIT:lla on heikompi kuin mitä taso on Suomessa, huolimatta siitä, että professorit ovat AIT:lla varsin päteviä.

Vapaa-aika

Tekemistä Bangkokista löytyy valtavasti. Yöelämä, ravintolat, urheilu- ja ostosmahdollisuudet ovat maailman huippuluokkaa ja hintatason ollessa edelleen alhainen on vaikea keksiä huonoja puolia vapaa-ajanviettomahdollisuuksista. Thaimaassa niin ravintoloissa kuin baareissakin juomat ja ruoat tilataan lähes poikkeuksetta aina yhteisesti koko porukalle, joka on huomattavasti sosiaalisempi tapa kuin mitä Suomessa tehdään. Kaupunki ei nuku koskaan ja tekemistä löytyy siis aina. Alkuunsa ruuhkat keskellä yötä hämmästyttävät, mutta yllättävän nopeasti ne tuntuvat täysin normaaleilta.

Paikalle päästyäni tulevat viikonloput alkoivat täyttyä erilaisista reissusuunnitelmista nopeasti. Matkustelimme paljon Thaimaan sisällä, mutta myös sen ulkopuolella. AIT:lla koulu loppuu jo joulukuun alussa, joten aikaa matkustamiselle ennen kolmannen periodin alkamista TKK:lla on. Itse palasin Suomeen tammikuun puolivälin jälkeen miettien jo tulevia reissuja.

Vaihto Thaimaassa oli mahtavaa aikaa ja suosittelenkin kohdetta lämpimästi!